PLAN PRACY BIBLIOTEKI
SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 2
W AUGUSTOWIE
W ROKU SZKOLNYM
2017/2018
Osoby odpowiedzialne za
realizację planu:
nauczyciel bibliotekarz
Małgorzata Sawicka
Najważniejszym zadaniem
biblioteki w zakresie
pracy pedagogicznej w
bieżącym roku szkolnym
jest popularyzacja
czytelnictwa i zbiorów
biblioteki poprzez
zajęcia i imprezy
czytelnicze. Ważna jest
też realizacja
zaplanowanych zadań z
Narodowego Programu
Rozwoju Czytelnictwa
poprzez wybór, zakup i
opracowanie książek,
imprezy czytelnicze.
Najistotniejszym
zadaniem w zakresie prac
organizacyjno -
technicznych jest
selekcja
i komputeryzacja
zbiorów.
Praca pedagogiczna:
Inspirowanie i
rozwijanie zainteresowań
czytelniczych:
•
Organizacja
imprez czytelniczych:
Międzynarodowy Miesiąc
Bibliotek Szkolnych-
gazetka ścienna, gry i
zabawy, pasowanie na
Czytelnika klas I,
spotkanie autorskie z
Rafałem Witkiem,
organizacja akcji i
warsztatów z książką
Mirabelka - świętowanie
stulecia niepodległości
.
•
Ogólnopolski
Tydzień Czytania
Dzieciom -dzień
wspólnego czytania.
•
Organizowanie
spotkań z autorami
książek dla dzieci
i młodzież -
pozyskiwanie środków z
projektów . Spotkanie z
Witoldem Vargasem -
marzec 2019.
•
Organizacja
szkolnych konkursów -
np. konkurs o Sybirze z
zespołem humanistycznym
•
Organizowanie
wystaw - np. na Święto
Szkoły,
okolicznościowych o
autorach, ciekawych
ksiażek, nowości.
•
Współpraca z
Miejską Biblioteką
Publiczną, Miejskim
Domem Kultury poprzez:
informowanie uczniów o
konkursach, przyjmowanie
zgłoszeń, pomoc uczniom
w przygotowaniach do
konkursów,
przeprowadzanie
eliminacji szkolnych,
udział w jury konkursów,
opieka nad uczniami
podczas wyjść na
konkursy.
•
Głośne czytanie
w wybranych klasach I -
VIII i gimnazjum
wybranych fragmentów
współczesnej prozy dla
dzieci oraz rozmowa na
temat przeczytanych
tekstów.
•
Prezentacja
nowości czytelniczych w
celu zachęcenia do
wypożyczania uczniów
rzadko korzystających z
biblioteki szkolnej.
•
Doradztwo w
wyborach czytelniczych
•
Pomoc uczniom
przygotowujacym się do
konkursów
przedmiotowych.
•
Wyrabianie nawyku
samodzielnego
korzystania z
księgozbioru
podręcznego.
•
Promocja działań
biblioteki:
informowanie
społeczności szkolnej
i lokalnej
o organizowanych
konkursach, imprezach
czytelniczych i
nowościach zakupionych
do biblioteki,
zamieszczanie
odpowiednich informacji
na stronie internetowej
i Facebooku biblioteki,
sporządzanie notatek
prasowych.
•
Pozyskiwanie
książek od darczyńców,
akcja „Podaruj
bibliotece książkę.
Wdrażanie czytelników do
aktywnego odbioru dóbr
kultury:
•
Wystawki,
ekspozycje książek,
czasopism, zakupy
książek o tematyce
regionalnej, wycieczki
do innych bibliotek.
Rozbudzanie i rozwijanie
indywidualnych
zainteresowań uczniów:
•
Spotkania z
ludźmi realizującymi
swoje życiowe pasje,
których życie i
działania mogą stać się
inspiracją dla uczniów –
dla klas IV - VIII i
gimnazjum
•
Kierowanie
lekturą czytelników
majacych sprecyzowane
zainteresowania.
Działania rozwijające
wrażliwość kulturową i
społeczną uczniów:
•
Spotkania z
ludźmi mogącymi
przekazać żywą historię
- Sybirakami, osobami
działającymi w AK.
•
Propagowanie
twórczosci regionalnych
pisarzy, poetów.
Wspieranie nauczycieli w
przygotowaniu uczniów do
korzystania z informacji
i mediów oraz do
samokształcenia przez
całe życie
•
Przeprowadzenie
zajęć z zakresu
edukacji czytelniczej i
medialnej w klasach I –
VII i gimnazjum w miarę
potrzeb zgłoszonych
przez nauczycieli.
•
Współpraca z
wychowawcami,
nauczycielami,
pedagogiem w w celu
poznania uczniów i ich
preferencji
czytelniczych,
zainteresowań z róźnych
dziedzin.
•
Przygotowywanie
materiałów potrzebnych
nauczycielom do
prowadzenia lekcji.
•
Porady
indywidualne, rozmowy z
czytelnikiem, porady
biblioteczne, rzeczowe,
tekstowe.
•
Pomoc w
odrabianiu prac
domowych.
Opieka nad Internetowym
Centrum Informacji
Multimedialnej
•
Pomoc uczniom w
korzystaniu z Centrum.
•
Rozwijanie
umiejętności
racjonalnego korzystania
z Internetu.
Samokształcenie
•
Uczestniczenie w
szkoleniach dla
bibliotekarzy.
•
Uczestniczenie w
pracach zespołów
szkolnych.
Praca biblioteczno –
techniczna:
•
Organizacja i
udostępnianie zbiorów:
prowadzenie dokumentacji
bibliotecznej,
zamówienie w miarę
potrzeb kart i druków
bibliotecznych
•
Przygotowanie
nowych kartotek
czytelników,
zaktualizowanie kart
czytelników i założenie
nowych dla uczniów klas
pierwszych i
nauczycieli.
•
Przekazanie
księgozbioru podręcznei:
słowników, encyklopedii,
atlasów do
klasopracowni.
•
Prowadzenie
rejestru wypożyczeń i
czasopism, osób
korzystających z
czytelni i stanowisk
komputerowych,
odnotowywanie kwerend
czytelniczych.
•
Planowanie i
sprawozdawczość:
opracowanie rocznego
planu pracy biblioteki,
prowadzenie statystyki
dziennej, prowadzenie
rejestruodwiedzin w
czytelni, prowadzenie
statystyki półrocznej i
rocznej, analiza stanu
czytelnictwa w szkole,
informowanie wychowawców
o czytelnictwie ich
klas, sprawozdanie z
prac biblioteki szkolnej
za I semestr i cały rok,
sporządzanie statystyki
zakupów.
•
Współpraca z
główną księgową szkoły:
uzgadnianie stanu
finansowego
księgozbioru,
przekazywanie dowodów
wpływów po każdorazowej
zmianie stanu
księgozbioru, ,
ustalanie kwot na zakup
książek.
•
Prenumerata
prasy, akcesja prasy.
•
Uzupełnianie
księgozbioru: zakup
lektur, nowości
wydawniczych,
opracowanie:
katalogowanie,
klasyfikacja, techniczne
opracowanie nowych
nabytków, obłożenie
w foli.
•
Selekcja
zaczytanych i
nieaktualnych książek.
•
Konserwacja
zbiorów: sklejanie
książek zniszczonych,
okładanie w folię.
•
Melioracja
katalogu.
•
Komputeryzacja
księgozbioru w programie
MOL 2000+.
•
Inne prace
zlecone przez dyrektora
szkoły
Podręczniki:
Przyjęcie podreczników i
ćwiczen do klas I- VIII
i klas gimnazjalnych.
Sprawdzenie stanu
ilościowego, wpisanie do
ksiegi inwentarzowej,
ostemplowanie, nadanie
numerów inwentarzowych,
sporządzenie kart
wypożyczeń, wydanie
uczniom.
|