Zadania |
Formy realizacji |
Termin realizacji |
1.
Diagnozowanie
potrzeb
środowiska
szkolnego. |
1. Analiza dokumentów uczniów.
2. Zbieranie
informacji
poprzez
wywiady z rodzicami
oraz rozmowy
z
wychowawcami.
3.
Zapoznanie
się z
opiniami
poradni
psychologiczno-pedagogicznych.
4. Wywiady środowiskowe.
5.
Sporządzenie
wykazu
uczniów
-zaniedbanych
środowiskowo,
- z rodzin
objętych
kuratelą
sądową,
- z rodzin w
trudnej
sytuacji
materialnej,
-
drugorocznych, |
wrzesień
cały rok szkolny, wg potrzeb |
2. Dbanie o
realizację
obowiązku
szkolnego. |
1. Analiza
frekwencji
na podstawie
dzienników
i informacji
wychowawców
oraz
przedstawianie
Radzie
Pedagogicznej
a) informowanie
dyrekcji i
rodziców o absencji
uczniów,
b) wspólne
ustalanie z
wychowawcami
i Dyrekcją
środków
oddziaływania
na uczniów
opuszczających
zajęcia
szkolne. |
wg potrzeb |
3. Zadania
ogólnowychowawcze |
1.
Współpraca ze
wszystkimi
nauczycielami
w zakresie
prawidłowego
oddziaływania
dydaktyczno-wychowawczego
na uczniów
w celu
właściwego
ukształtowania
dojrzałości
szkolnej.
2.
Wspomaganie
wychowawców
klas w ich
pracy
z uczniami
sprawiającymi
trudności
wychowawcze.
3.
Udzielanie
rodzicom
porad
ułatwiających
rozwiązywanie
przez nich
trudności
w wychowaniu
własnych
dzieci.
4.
Pomoc w
rozwiązywaniu
trudności
powstających
na tle
konfliktów
rodzinnych.
5.
Reprezentowanie
szkoły na
zewnątrz w sprawach
wychowawczych.
6.
Udzielanie porad
i pomocy
uczniom
mającym
trudności w
kontaktach
rówieśniczych
oraz
trudności
dydaktyczne.
7.
Analiza postępów w nauce uczniów
pozostających
pod opieką
pedagoga.
|
cały rok szkolny, wg potrzeb |
4.
Organizowanie
opieki i
pomocy
materialnej
uczniom z
rodzin w
trudnej
sytuacji
materialnej
i
patologicznej |
1. Pomoc rodzicom w
uzyskaniu
stypendiów
szkolnych
dla uczniów
znajdujących
się w trudnej
sytuacji
materialnej.
Przekazywanie
informacji,
pomoc w wypełnianiu
druków i
uzasadnianiu
wniosków.
2. Współpraca
z Miejskim
Ośrodkiem
Pomocy
Społecznej.
3. Dbanie
o
zapewnienie
miejsca w
świetlicy
„Nasza
Ostoja”,
„TPD”
uczniom
wymagającym
szczególnej
opieki
wychowawczej.
4.
Poznanie i organizowanie opieki i pomocy
materialnej
uczniom z
rodzin:
a)
alkoholicznych,
b)
wielodzietnych,
c)
samotnych matek/ojców,
d)
zdemoralizowanych tzn. niezaradnych życiowo,
kalekich, z
innymi
upośledzeniami
psychicznymi
i
fizycznymi.
5.
Dbanie w miarę możliwości o dożywianie uczniów,
którzy tego
potrzebują.
6.
Wnioskowanie o umieszczenie uczniów z rodzin
szczególnie
patologicznych
do placówek
opiekuńczo-wychowawczych. |
wrzesień
cały rok szkolny, wg potrzeb
wg potrzeb
wg potrzeb
|
5. Profilaktyka wychowawcza |
1.
Poznawanie środowiska rodzinnego uczniów naszej
szkoły
poprzez
rozmowy z
wychowawcami,
wywiady
rodzinne i
środowiskowe.
2.
Ustalenie warunków opieki nad dziećmi przez ich
rodziców:
atmosfera
rodzinna,
warunki
materialne,
współpraca
rodziny ze
szkołą.
3.
Występowanie do sądu dla nieletnich
z wnioskami
w sprawach
opiekuńczych.
4.
Dążenie do wczesnego wykrywania nieprawidłowości
i zaburzeń
rozwojowych
poprzez
ścisłą
obserwację i
kierowanie
na wstępne
badania do
poradni.
5.
Wykrywanie w środowisku rodzinnym czynników
ujemnie
wpływających
na
kształtowanie
postaw
społecznych
uczniów.
6.
Współpraca z instytucjami wspomagającymi szkołę:
Poradnią
Psychologiczno-Pedagogiczną,
Policją,
Kuratorami
sądowymi,
świetlicą
”Nasza
Ostoja”,
TPD, MOPS,
PCPR.
7.
Praca w Zespole Interdyscyplinarnym Miasta
Augustowa.
8.
Zorganizowanie klasom młodszym (I-III)
w I półroczu
spotkania z
policjantem,
który
podejmie
temat
bezpieczeństwa
dzieci w
różnych
sytuacjach
życiowych.
9.
Objąć klasy (IV-VIII) cyklem prelekcji na temat
zdrowego
stylu życia,
a w
szczególności
o
szkodliwości
palenia
papierosów,
narkomanii
i zagrożeń
podczas
korzystania
z Internetu.
10.
Przystąpienie do realizacji programów edukacji
antytytoniowej
„Znajdź
właściwe
rozwiązanie”
oraz
„Trzymaj
Formę!”
organizowanych
przez
Powiatową
Stację
Sanitarno-
Epidemiologiczną
w
Augustowie.
Kampania
„Zachowaj
Trzeźwy
Umysł” w
klasach III
– VII.
11.
Wykrywanie i likwidowanie takich przejawów
niedostosowania
szkolnego i
społecznego
jak: wagary,
wulgarność,
agresja,
samosądy,
palenie
papierosów,
picie
alkoholu,
odurzanie
się. |
cały rok szkolny, wg
potrzeb
cały rok szkolny, wg
potrzeb
cały rok szkolny, wg
potrzeb
|
6. Praca korekcyjno - wyrównawcza |
1.
Współudział
w
podnoszeniu
poziomu
pracy
dydaktyczno-wychowawczej
a)
organizowanie zespołów wyrównawczych,
korekcyjno-kompensacyjnych
kl. I -
VIII,
b)
wykrywanie fragmentarycznych deficytów
rozwojowych,
c)
obserwacja ucznia niepełnosprawnego,
d)
organizowanie innych form pomocy uczniom z
zaniedbanych
środowisk
rodzinnych.
2. Terapia
wychowawcza
a)
rozmowy z uczniami – eliminowanie napięć
związanych
ze stresem
szkolnym,
b)
rozmowy z wychowawcami i nauczycielami
przedmiotowymi
– wspólne
wypracowywanie
metod i
sposobów
oddziaływania
na ucznia z
problemami
szkolnymi,
c)
udzielanie porad rodzicom w szerokim tego słowa
znaczeniu w
zależności
od problemu
z jakim
rodzic
przychodzi,
zorganizowanie
rodzicom
prelekcji na
temat np.:
zagrożeń
narkomanią,
nadpobudliwości
dziecięcej,
agresji,
itp. w
zależności
od potrzeb. |
cały rok szkolny, wg
potrzeb
|
7. Indywidualna opieka pedagogiczna |
1.
Udzielanie uczniom pomocy w eliminowaniu napięć
psychicznych
nawarstwiających
się na tle
niepowodzeń
szkolnych.
2.
Likwidowanie napięć psychicznych powstałych
w szkole,
rodzinie,
grupach
rówieśniczych,
środowisku
społecznym.
3.
Udzielanie porad poprzez rozmowy z w/w uczniami,
ich
rodzicami i
wychowawcami.
4.
Przeciwdziałanie skrajnym formom niedostosowania
społecznego
naszych
uczniów w
szkole i
poza nią.
5.
Pomoc uczniom posiadającym trudności
w kontaktach
z
rówieśnikami.
6.
Objęcie szczególną indywidualną opieką uczniów
z dużymi
zaburzeniami
emocjonalnymi.
7.
Omawianie na posiedzeniach Zespołu Wychowawczego
spraw
związanych
z
działalnością
opiekuńczo-wychowawczą
szkoły
uwzględniając
szczególnie
indywidualne
przypadki.
8.
Kierowanie rodziców do różnych,
innych
instytucji
mających na
celu
udzielenie
pomocy
dzieciom
i rodzinom |
cały rok szkolny, wg
potrzeb
cały rok szkolny, wg
potrzeb
|
8. Organizowanie pomocy w wyrównywaniu braków w wiadomościach
uczniom
napotykającym
na
szczególne
trudności w
nauce. |
1.
Kierowanie na badania do Poradni P-P
(zwrócenie
szczególnej
uwagi na
uczniów klas
VII).
2.
Uświadomienie rodzicom skutków
lekceważenia
trudności w
nauce u
swoich
dzieci.
3.
Kierowanie rodziców na konsultacje
do
psychologów
PPP lub
Poradni
Zdrowia
Psychicznego.
Udzielanie rodzicom informacji na temat pracy
z dzieckiem
dyslektycznym
w domu. |
cały rok szkolny, wg
potrzeb
|